Alkohol a řízení
Alkohol a řízení nejdou spolu dohromady a proto máme na Slovensku v zákoně nulovou toleranci alkoholu. Řidič pod vlivem ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu a riskuje odebrání řidičského průkazu nebo dokonce i vězení. I přesto se najde několik řidičů, kteří berou zákony na lehkou váhu a nezodpovědně sedají za volant poté, co alkohol požili.
Policie České republiky však toleruje dechovou zkoušku pod 0,14 mg/l což je 0,29 ‰. Je to kvůli tvz. fyziologické odchylce a policie vás v takovém případě pustí dál. Pokud řidič nafouká nad 0,29 ‰ do 1 ‰, považuje se to za závažný přestupek. Policie v tomto případě na místě zadrží řidičský průkaz a uloží finanční pokutu, která může být od 150 až do 1000 eur. Kromě toho hrozí i zákaz činnosti řídit motorové vozidlo až na 5 let. Pokud je hodnota alkoholu nad 1 ‰ považuje se to již za trestný čin a kromě zabavení řidičského průkazu hrozí trest odnětí svobody až na 12 měsíců. V Evropě jsou země, které tolerují alkohol za volantem v určitých množstvích. Ve většině zemí je tato hodnota na 0,5 ‰ (např. Rakousko, Chorvatsko, Německo, Itálie a další).
„Reálně je na cestách opilých řidičů mnohem více, ale měli „štěstí, že je ještě nechytili. Tito řidiči si hrají s nabitou zbraní, kterou nemají plně pod kontrolou. Kolem těchto řidičů „s nabitou zbraní“ jezdíme každý den,“ říká Lucia Solomon, instruktorka bezpečné jízdy SuperDRIVE.
Vliv alkoholu na řízení
Alkohol na každého působí individuálně a proto není možné přesně a jednoznačně určit jeho vliv na každého jedince (ovlivňuje to váha, věk, pohlaví apod.) Odborníci však shrnuli nejčastější projevy po požití určitého množství alkoholu, které pro vás přinášíme. Zaměřili jsme se na vliv stupňů opilosti při řízení motorového vozidla.
0,30 – 0,99 ‰
Je to stav střední intoxikace organismu kdy dochází ke zhoršenému úsudku, snížení koncentrace a k mírným problémům pohybové koordinace. V případě řízení je snížení vizuální schopnost vnímat rychle se pohybující objekty v provozu a snížená schopnost provádět více úkonů najednou během řízení.
1,00 – 1,49 ‰
Stav je charakteristický poruchou rovnováhy a pohybových schopností. Velmi rychle se mění nálady a dochází ke ztrátě zábran. Zvyšuje se krevní tlak a prodlužují se reakce. Při řízení je oslabena schopnost udržet vozidlo v rovném směru. Se ztrátou zábran si opilý řidič neuvědomuje rizika a později reaguje na situace v provozu. Slabší svalová motorika způsobují nekoordinované ovládání a slabší úchop volantu, nesoustředěný pohled.
1,50 – 1,99 ‰
Opilý člověk nedokáže udržet rovnováhu. Má zhoršenou reakční schopnost i schopnost mluvit. Dochází ke snížení prahu citlivosti a rychlé ztrátě sebeovládání. V této opilosti se může zlepšovat nálada nebo dochází k útlumu (usínání). Za volantem se opilý vodič nezvládá koncentrovat na řízení a má výpadky paměti. Nedokáže udržovat stabilní rychlost a směr. Je omezeno vnímání a zpracovávání informací a podnětů z provozu (semafor, směrovky apod.). Je neschopný identifikovat riziko.
2,00 – 2,99 ‰
Takto opilý člověk má problémy se vyjadřovat. Úplná ztráta rovnováhy (žádná koordinované pohyby) kvůli nulové kontrole svalstva. Dalšími příznaky jsou zpomalené přemýšlení, zvracení, nulová pozornost na vjemy z okolí. Řidič s takovým promile už nedokáže vůbec udržovat rovný směr jízdy a vhodně brzdit. Může se stát, že reakce na podnět v provozu nemusí vůbec přijít. Je to jízda bez reakcí na dynamické objekty v provozu.
3,00 – 3,99 ‰
Dochází k poklesu krevního tlaku a tělesné teploty. Opilý člověk má poruchy vědomí, může dojít ik poruchám srdečního rytmu (až k zástavě krevního oběhu a dýchaní). Stav může vyústit až do kómatu. Pod takovým vlivem alkoholu je již řízení fyzicky nemožné. Pokud to řidič přece jen zvládne jde o jízdu na ,slepě,. Řidič nereaguje ani na dynamické ani na statické dopravní situace.
Více než 4,00 ‰
V tomto případě mluvíme o hlubokém komatu doprovázené poruchou dechového centra, které je paralyzováno alkoholem. Jde o život ohrožující stav.
Vypil jsem. Kdy můžu řídit?
Pokud jste si přece jen vypili za volant určitě nesedejte. Druhý den si zase dejte pozor na zbytkový alkohol. Můžete se cítit střízlivě, ale ve vaší krvi se může stále nacházet alkohol, který dechové testy odhalí.
Pro kontrolu na internetu existují alkohol kalkulačky. Nezapomeňte však na to, že alkohol v krvi má řadu faktorů a tyto kalkulačky jsou pouze orientační. Každé tělo je jiné a proto se na jejich přesnost nespoléhejte.
Nejlepším způsobem pro kontrolu je použít alkoholtester. Nemusíte si kupovat profesionálně, které se cenově pohybují ve stovkách eur. Stačí i obyčejný digitální alkoholtester, jehož cena se pohybuje kolem 5 eur. Neposkytnou sice spolehlivé údaje, ale stále jsou přesnější než internetové kalkulačky. Alkoholtester by měl být součástí povinné výbavy, abyste si byli jisti, že neohrožujete životy sebe a účastníky silničního provozu.
Alkohol za volant jednoznačně nepatří! Vyzýváme vás řidiče k větší zodpovědnosti a ohleduplnosti k ostatním zranitelnějším účastníkům silničního provozu. Doufáme, že k dalším podobným tragédiím už nedojde, a že i tento blog přispěje ke snižování počtu opilých řidičů, kteří svým rozhodnutím vytvářejí z auta zbraň, kterou nemají pod kontrolou.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024